פסיכולוגיה של הצבעים, מיתוג ומה שביניהם

אדום יוצר עניין או מרתיע? סגול קצת מעצבן? ואולי עדיף שחור? בשנים האחרונות נחשף עולם הדיגיטל לתחום מעניין (וצבעוני) במיוחד: הפסיכולוגיה של הצבעים. תחום זה מחבר פסיכולוגים, אנשי שיווק ופרסום, מומחי UI ומעצבים גרפיים, והוא עוסק בשאלה מרכזית אחת: האם צבע מסוים יכול לגרום לכם להגיב באופן מסוים, וצבע אחר – באופן שונה לחלוטין?

התפיסה היום היא שיש קשר הדוק בין בחירה בצבע הלוגו או האתר למסר שאותו מבקשים להעביר. הפסיכולוגיה של הצבעים גורסת כי לכל צבע יש השפעה אחרת על המוח ועל התגובות שלנו, ולכן כשבונים אתר או ממתגים את העסק כדאי לדעת איזה צבע לבחור ואיזה לא - כי בינינו, אף אחד לא רוצה לקוח עצבני רק כי לא בחר בצבע הנכון.

כך למשל הצבע הצהוב מכסה את הצופים בו בגל חמים של אופטימיות (מישהו אמר מקדונלד'ס?); אדום – הצבע השולט במותג קוקה קולה - מעורר התרגשות ומשיב רוח נעורים; ואילו כחול משדר אמון ועוצמה. רוצים להקים חוות בריאות? כדאי לחשוב על אתר בגוונים ירוקים - פשוט כי ירוק משדר בריאות ושלווה.

עם זאת, חשוב להדגיש כי ההתרשמות הראשונית אינה סוף הסיפור, והיא חייבת לקבל חיזוקים מההתרשמות המשנית, המתמשכת. מוצר המזהה עצמו עם צבע מייצג חייב לוודא שהאפיון שלו, כמו גם קהל היעד והמסר, הולכים יד ביד עם הצבע הנבחר – שאחרת הלקוחות עלולים להתבלבל.

בעבר, אגב, היה מקובל לבנות אתרי אינטרנט בעלי רקע לבן, טקסטים שחורים ואזורים אדומים המושכים את תשומת הלב של הגולשים (כגון סלוגנים, כפתורי הנעה לפעולה וכו'). אתרים אלו יצרו 'הרגלי צבע' ושימרו אותם לאורך שנים, אך כיום הפסיכולוגיה של הצבעים מציעה (ולעתים מעודדת) בניית תמהיל ויזואלי שונה, בעל רכיבי צבע אחרים – בהתאם לסוג האתר, לאופי הפעילות ולקהל היעד. המשמעות היא שנוכל למצוא אתר בעל רקע בהיר שונה (ולאו דווקא לבן), או כפתורי הנעה לפעולה שאינם בצבע האדום המסורתי.

שיקול נוסף שיש להביא בחשבון כשבוחרים צבע מסוים הוא מינו של הצרכן העיקרי. גברים ונשים מעדיפים צבעים שונים (זולת הצבע הכחול, אגב, האהוב על שני המינים ונמצא בקונצנזוס), ולעתים אף גוונים שונים של אותו צבע. נשים אוהבות צבעים רכים יותר ומתייחסות בחיוב לסגול. גברים מתרפקים על הכחול, ומרביתם אינם מחבבים סגול כלל ועיקר. מה זה אומר? שחברה המייצרת כלי עבודה (דהיינו קהל היעד העיקרי הוא גברי) תעשה בשכל אם תימנע משימוש בסגול מרוכך, בעוד שלחנות קוסמטיקה הצבע יתאים מאוד.

לסיכום: יוצאים לדרך חדשה או לתהליך מיתוג מחדש? מתכננים אתר חדש ומתקדם? זה הזמן להכניס עוד שיקול למשוואה, להכיר יותר לעומק את הפסיכולוגיה של הצבעים – ובכך להשפיע על עתידו של המותג ועל אהדת קהל הגולשים כלפיו.

 

תגובות