זה מריח דיגיטלי – על שימוש בחושים בעולם הווירטואלי

דמיינו לרגע שאתם מטיילים בשדה פרחים. הרוח מלטפת את הפנים, אתם אפופים הרגשת רעננות ונהנים מריח פריחה משכר. בואו נניח שאתם רוצים להעביר את החוויה לחבר. מה אתם עושים? כל מה שאתם יכולים לעשות הוא לשלוף את הסמארטפון, לנהל שיחת וידאו עם החבר ולצלם את השדה הפורח והמרשים.

אך האם יהיה בכך כדי להעביר את כל מכלול התחושות שאתם חשים? ומה לגבי ניחוח הפרחים, מגע הרוח או טעמם הצלול של מי המעיין הסמוך? המציאות הווירטואלית מאפשרת להעביר מידע רב, אך עדיין לא את כל החוויה המציאותית במלוא מובן המילה.

אבל העתיד מתקרב אלינו בצעדי ענק, והלקות הווירטואלית הזו הולכת להשתנות בקרוב. כבר היום, לדוגמה, ניתן לשדרג את חוויית הגלישה באופן משמעותי באמצעות שימוש בחושים אחרים מלבד חוש הראייה והשמיעה. אפליקציה שנקראת oSnap עשתה את הלא ייאמן - ומאפשרת להעביר ריחות וירטואליים באמצעות קופסה קטנה בשם oPhone המתחברת לטלפון החכם.

חברת Vapor Communications, האחראית על פיתוח האפליקציה, מייצרת גם מכשיר ששמו oNotes, המציע ליצרנים פלטפורמה לשילוב ריחות וירטואליים במוצרים ממשיים. ניתן למשל לגרום לצמידי יד או תכשיטים להפיץ ריחות באמצעות חיבור לאפליקציה ייעודית, להפוך תמונות בספר ל'תמונות ריחניות' ועוד.

אך הריח הוא לא החוש היחיד שניתן לו 'תרגום' וירטואלי. לאחרונה הולכת ומתפשטת תופעה מעניינת חדשה: 'סייבורג', שילוב של אדם ומכונה. לא מדובר במדע בדיוני, אלא בקבוצת אנשים החוקרת את השפעת הטכנולוגיה על הגוף האנושי. המחקרים והניסויים שהם עורכים עשויים לעזור להבין עד כמה תשפיע הטכנולוגיה על חיינו.

אמנית בשם מון ריבס השתילה בגופה חיישן, ובכל פעם שהוא מקבל מידע על רעידת אדמה בעוצמה מסוימת ברחבי העולם, הוא רועד ומעביר בגוף תחושת זעזוע הדומה לעוצמת הרעש. השימוש שעושה ריבס בחוש המישוש הוא אמנם קיצוני, אך הוא מגלה לנו כי ניתן בהחלט להעביר תחושות ממשיות באמצעים וירטואליים ולא להסתפק אך ורק בראייה ובשמיעה.

כבר היום משתמשות קונסולות המשחקים, כגון WII של נינטנדו או PS של סוני, באמצעים נרחבים המאפשרים להעביר תחושת מגע - החל מתחושת הרעד שחש 'שחקן' הטניס כשהוא חובט בכדור וכלה בהדף שחש ה'מחזיק' באקדח בשעה שנפלט ממנו כדור. היכולת להעביר תחושת מגע באופן וירטואלי היא רחבה וידועה - העניין הוא רק לפענח את הדרך שבה הטכנולוגיה הזו יכולה לשרת את ציבור בעלי האתרים, ובכלל את בני האדם.

ראוי לציין שגם האופן שבו מועברים תכנים ויזואליים השתפר לאין ערוך בשנים האחרונות. אחד מהיישומים הידועים ביותר ליצירת תחושת מציאות הוא האפשרות הקיימת באתרי קניות רבים להביט במוצר מכל צדדיו באמצעות תוכנה הנקראתRotary View . באמצעות שימוש בתוכנה ניתן לסובב את המוצר לכל כיוון, 360 מעלות, ובכך לקבל תחושה מציאותית מאוד של המוצר.

המדענים מאמינים כי היכולת החושית של המחשבים תלך ותשתכלל. לאיזו רמת מציאות יגיעו הדברים? את זה נדע בעתיד – והוא קרוב מאי פעם...

תגובות