על חודה של אות - ההבדל בין UI ל-UX

את צמד המונחים UI ו-UX מכירים כבר כמעט כולם. ללא ספק מדובר (ובצדק) ב-Buzzwords חשובות - ודווקא בגלל זה חשוב שגם אנשי מקצוע בתחום הניו-מדיה וגם הלקוחות עצמם יבינו מה משמעות המונחים ומה ההבדל ביניהם. אז פעם אחת ולתמיד - מה ההבדל בין UI ל-UX:


תחום ה-
UX, User Experience, או בעברית חוויית משתמש, עוסק באלמנט החווייתי של השימוש במוצר – ולמעשה 'מודד' את תחושותיו של המשתמש כתוצאה מהשימוש במוצר ואת שביעות רצונו ממנו ומהארגון כולו. האלמנט החווייתי נולד מתוך ההבנה שהצרכנים זקוקים הן למענה פרקטי והן למענה רגשי – ולמעשה הם רוצים להרגיש שהאתר, האפליקציה או התוכנה מבינים אותם ואת הצרכים שלהם, 'מדברים' בשפה שלהם ויכולים להפוך את התהליך לנוח, ידידותי, פשוט ומהנה.


ה-
UX מורכב מתמהיל עשיר של רכיבים פיזיים, קוגניטיביים ואמוציונליים הכוללים עיצוב נכון, ממשק נוח וידידותי, ארכיטקטורת מידע מרשימה, טכנולוגיה מתקדמת ורגישות לצרכים של המשתמשים. המטרה היא להשאיר למשתמשים 'טעם של עוד' ולגרום להם לרצות להשתמש במוצר ולהיות חלק מקהל הלקוחות של הארגון.


ל-
UI (User Interface), ממשק המשתמש, יש תפקיד של כבוד בחוויית המשתמש - כי בלעדיו (בגרסתו המוצלחת) לא יתממש הפוטנציאל שלשמו התכנסו המשתמשים מול המסך. עם זאת, יש לזכור שהוא רק רכיב אחד מכלל הרכיבים היוצרים את חוויית המשתמש. כשמדברים על ממשק המשתמש מתכוונים למעשה לחיבור בין המשתמש לטכנולוגיה - אותו רכיב הזמין לעיני המשתמש ומוצג לפניו בשעה שהוא מבצע פעולה כלשהי. איכות הממשק מוכתבת על ידי מפתחיו, והם אחראים לתרגום החזון לפלטפורמה פיזית ברורה ומסודרת.


ניקח לדוגמה מכונית מרוץ. תחום ה-
UX ייכנס לנעלי הנהג וינסה לפענח איך הוא היה רוצה להרגיש: מהיר, חופשי, פרוע, שיערו מתבדר - אך יחד עם זאת בטוח ובשליטה מלאה על כל הכפתורים והדוושות. לאחר מכן ייכנס לתמונה תחום ה-UI וימיר את 'תמונת החוויה' לכלים פרקטיים: מוט הילוכים נוח לשימוש, כפתור לפתיחת הגג שאינו מצריך תנועה גדולה מדי של היד, חלון המאפשר כניסת אוויר (אך בלי להכניס זרימת רוח חזקה מדי המקשה על הראייה) וכיו"ב.


ה-
UX יתמקד אפוא בתכנון האסטרטגי של כל ההיבטים של המוצר, ואילו ה-UI יתרגם זאת לחיבור פיזי נוח בין המשתמש למוצר. ומה המשמעות לעוסקים במלאכה? המשמעות היא שגם אופי העבודה של מומחי הממשק יהיה שונה במהותו מזה של מומחי חוויית המשתמש. בעוד הראשונים יתמקדו בבאגים, בתסריטי שימוש, בתכנון מבנה ובהנדסת האנוש, אנשי ה-UX ישאבו השראה מטרנדים עיצוביים ומהפסיכולוגיה של הצבעים, יפעילו טקטיקות שיווקיות, יעשו שימוש בהטיות קוגניטיביות, ובשורה התחתונה: יהפכו את השימוש במוצר – יהא אשר יהא – לחוויה נעימה ומהנה.

תגובות