מפסיקים את משחק הניחושים - על A/B TESTING והתנהגות גולשים

למה הגולשים באתר אינם משאירים פרטים? האם בגלל שהאתר מכיל יותר מדי מלל, או אולי דווקא משום שהוא מציג מידע חלקי ולא מספק? אולי הכפתור בתחתית העמוד קטן מדי? או אולי גדול מדי? ואיך תדעו מהו העיצוב הנכון ביותר עבור האתר שלכם? לו רק הייתה דרך לבדוק בזמן אמת מה מניע את הגולשים לפעולה...

אז זהו, שיש. קוראים לזה A/B TESTING – כלי מתקדם שהופך כל אתר לניסוי פסיכולוגי קטן ועוזר לכם להכיר טוב יותר את הגולשים שלכם. ה-A/B TESTING מאפשר לכם ליצור גרסאות שונות של האתר שלכם או של חלקים ממנו - ולבדוק בזמן אמת, ללא השפעה של גורם הזמן, מה הגולשים שלכם מעדיפים.

לדוגמה, נניח שאתם מתלבטים בין שני עיצובים שונים. אם תציגו גרסה אחת למשך שבועיים ולאחר מכן תחליפו לגרסה אחרת, לא תוכלו לדעת אם השינויים בהיקף התנועה באתר נובעים מהחלפת הגרסה או מאירועים בלתי-תלויים שהתרחשו לאורך הזמן והשפיעו על התנהגות הגולשים.

לעומת זאת, השימוש ב-A/B TESTING מביא לתוצאות מהימנות. הבדיקה תציג לסירוגין את שתי הגרסאות, כך שכל גולש ייתקל באחת מהן. המערכת תבדוק את התנהגות הגולשים, תנתח אותה - ותציג את הגרסה שהגולשים העדיפו והגיבו אליה באופן הרצוי מבחינתכם.

מה למשל כדאי לבדוק?

כפתורים ושדות הנעה לפעולה – לא פעם ניתן לגלות בעזרת ה-A/B TESTING מה מעודד את הגולשים שלכם לפעול: כפתור יותר גדול, יותר קטן, צבע מסוים, פונט מסוג אחר וכיו"ב.

כותרות ותיאורי מוצר – יש דרכים רבות לתאר את המוצר או את השירות שלכם, וה-A/B TESTING יכול לבדוק עבורכם איזה מהטקסטים 'מדבר' יותר לקהל הלקוחות שלכם.

פריסה של אתר (Layout) – לא פעם אתם משקיעים רבות בעיצוב האתר, אך למרות זאת הוא אינו תורם (ולעתים אף מזיק) לגיוס לקוחות חדשים. השוואה בין שתי גרסאות תאפשר לכם למצוא את העיצוב שהגולשים שלכם 'מתחברים' אליו.

הטבות ומבצעים – שימוש ב-A/B TESTING יאפשר לכם לגלות אם תמחור שונה או מבצע שונה ישפיעו על הלקוחות ויעודדו סגירת עסקאות.

כמות הטקסט והתמונות – לא רק איכות הטקסט משפיעה על הגולשים אלא גם אורכו, התמונות המוצגות לצדו והאיזון הנכון ביניהם. גם כאן, בדיקה פשוטה תגלה לכם מה יעיל יותר ומה פחות.

איך עושים את זה?

הצעד הראשון בתהליך ה-A/B TESTING הוא הגדרת המטרה. שאלו את עצמכם מה ברצונכם לבדוק: את זמן השהייה באתר? את רמת המעורבות של הגולשים? את שיעור ההצלחה של תהליך ההנעה לפעולה? חשוב להגדיר את המדדים שברצונכם לבדוק כדי להחליט מהו השינוי שיש לבצע.

השלב השני הוא יצירת גרסה חלופית הרלוונטית למה שאתם רוצים לבדוק. לדוגמה, אם אתם רוצים שגולשים יירשמו לניוזלטר שלכם - נסו למקם את טופס ההרשמה במקומות שונים בדף, לשנות לו את העיצוב, לצמצם את השדות למילוי וכיו"ב.

השלב השלישי והאחרון הוא כמובן בחינת הממצאים, ניתוח התנהגות הגולשים והתאמת האתר לגרסה המועדפת עליהם.

לפני סיום, חשוב לדעת כי לפעמים אין צורך בשינוי דרמטי. די בשינוי נוסח, גוון או גודל כפתור כדי לשנות לחלוטין את התנהגות הגולשים. ומכיוון שכל שינוי כזה יכול להשפיע משמעותית על הצלחת האתר ועל הצלחתכם לעמוד ביעדים שהצבתם לעצמכם, כדאי שה-A/B TESTING יהיה חלק בלתי נפרד מארגז הכלים הדיגיטלי שלכם.
כי בינינו, למה להמשיך לנחש אם אפשר לדעת בוודאות?

תגובות