עשה זאת בעצמך - האם אפשר לקדם אתר לבד?

האתר שלכם עלה לאוויר! אחרי חודשים ארוכים של עבודה קשה, אין-ספור סקיצות והמון פגישות  עם אנשי המקצוע שבנו את האתר וכתבו את התכנים, יש לכם סיבה טובה לגאווה - וזה הזמן לשלוח קישור לאבא ואימא, לחברים, לקולגות וללקוחות קיימים ופוטנציאליים.

אבל... מה עכשיו? איך ממשיכים מפה? הרי אף אחד לא יודע שיש לכם אתר, ומשיטוט אקראי סביר להניח שאיש לא יגיע אליו, לא? וזו בדיוק הסיבה שחשוב לקדם את האתר שלכם – לגרום לאנשים למצוא אתכם ולהיכנס פנימה. ממש כמו חנות קטנה הנמצאת בפאתי העיר ואיש אינו יודע על קיומה, עד שמציבים מודעות פרסומיות ושלטי הכוונה בולטים. 

ובכל זאת, רבים מבעלי האתרים לא מקדמים את האתרים שלהם – וכאן נשאלת השאלה: אם זה כל כך חשוב, איך זה שקידום האתר נדחק לא פעם לשוליים ואינו מקבל את היחס הראוי לו? התשובה נעוצה בשני גורמים: עיתוי ומודעות. ראשית, מכיוון ששלב זה מגיע רק לאחר שהושקעו זמן וכסף בשאר השלבים (עיצוב, תכנון, תכנים ועוד), בעלי עסקים רבים – בעיקר קטנים ובינוניים – מוצאים את עצמם ללא תקציב מספיק לקידום. שנית, רבים מבעלי האתרים אינם מודעים לחשיבותו של הקידום, ומגלים זאת רק בדיעבד.

אלו וגם אלו מעדיפים לא פעם לקדם את האתר שלהם בכוחות עצמם, בתקווה שלאורך זמן הם יראו תוצאות - ובד בבד יחסכו כסף רב. וכמו תמיד במקרים אלו עולה שאלה מהותית: האם הם יכולים להצליח, או שמא קידום שנעשה ללא יד מקצועית נידון לכישלון? ובמילים אחרות: קידום בשיטת 'עשה זאת בעצמך', כן או לא?

 

למה (ומתי) כן

  • כשאין כסף – אם לבעל העסק אין יכולת פיננסית או תזרימית לשלם עבור קידום האתר שלו, סביר להניח שהוא ממילא לא ייתן לסעיף הקידום עדיפות גבוהה. כמו כל דבר, קידום איכותי עולה כסף – ואם אין כזה בנמצא, מן הסתם בעל העסק לא ישקיע בקידום.

  • כשאין מתחרים – תוצאות הקידום מושפעות באופן ישיר מהיקף התחרות בשוק. לעורך דין יהיה הרבה יותר קשה לקדם את האתר שלו מאשר למהנדס רכבות, פשוט מכיוון שיש לו יותר מתחרים המתמודדים על העמוד הראשון במנועי החיפוש.

  • כשיש ידע ויכולת - אם למדתם פרק נכבד בתורת קידום האתרים ברשת, אתם יודעים באיזה שלב של בניית האתר אתם צריכים להתחיל לחשוב 'קידומית' ואילו פלטפורמות טובות עבורכם, ייתכן מאוד שתוכלו לעשות זאת בעצמכם.

 

למה (ומתי) לא

  • כשאתם סובלים מחוסר – כשאתם סובלים מחוסר זמן, מחוסר ידע או מחוסר ניסיון – כל הרצון הטוב לא יעזור לכם. קידום אתרים הוא מקצוע לכל דבר, ואם לא תעשו זאת כמו שצריך, לא רק שלא תגיעו לתוצאה המיוחלת, אלא אתם אף עלולים להזיק לאתר.

  • כשיש מתחרים – כשעל המקומות הראשונים במנועי החיפוש מתחרים בעלי עסקים רבים, פעולות הקידום חייבות להיות ממוקדות ומדויקות. אם אתם לא מכירים את כל הפרמטרים שגוגל ושאר מנועי החיפוש מודדים, קלושים הסיכויים שתצליחו לעקוף את האחרים.

  • כשאין לכם הבנה טכנולוגית – נכון, יש פעולות שניתן לבצע לבד – אבל חלק ניכר מהקידום נעשה 'מאחורי הקלעים' ודורש הבנה בשפות תכנות, בקודים וכיו"ב. אם אין לכם את זה, תתקשו מאוד לעשות אופטימיזציה ולקדם את האתר שלכם.

  • כשאין סבלנות – קידום אורגני לא קורה בן רגע. מדובר בתהליך ארוך, סיזיפי לעתים, הדורש מעקב ובקרה יום-יומיים ובעיקר הרבה סבלנות. אנשי מקצוע יודעים לראות את ההבדלים מיום אחד למשנהו ולזהות התקדמות, אבל מי שלא מיומן עלול לאבד את הסבלנות במהירות ולהתייאש בטרם עת. 

לסיכום: אתרים מעולים ומרשימים רבים שוקעים באנונימיות ואינם זוכים לחשיפה ראויה – בין אם משום שקידומם נזנח ובין אם משום שהוא נעשה בצורה חובבנית. אל תוותרו על שלב כל כך חשוב בשיווק שלכם – לא משנה איך תעשו זאת, העיקר שתעשו זאת כמו שצריך. בהצלחה!

 

תגובות