בים, באוויר וביבשה - שיווק משולב ON-LINE ו-OFF-LINE

פרסום בדפי זהב, פלאיירים, דיילי הסברה, כרטיסי ביקור העוברים מיד ליד ואנשי מכירות המדלגים מדלת לדלת – לאורך השנים הכרנו לא מעט דרכים להשקיע, לשווק ולהציע את שירותינו. אך התפתחות הטכנולוגיה שינתה את כללי המשחק, וכיום קשה למצוא עסקים שמעדיפים את השיטות המסורתיות, השמרניות, על פני שיווק במדיות הדיגיטליות. נכון, אולי המכולת השכונתית עדיין מתכחשת לקִדמה ומעדיפה ללכת על המוכר והידוע, אך אין ספק שמרבית העסקים מעדיפים להפיץ את הבשורה בצורה הנוחה, המהירה ולא פעם גם הזולה: באינטרנט.

אך הקִדמה וההתפתחות הדיגיטלית לא הובילו לנטישה מוחלטת של הדרכים המסורתיות, וכיום התפיסה מדברת על שיווק מקיף, משולב - כזה המתנהל בפלטפורמות האינטרנטיות אך בד בבד בא לידי ביטוי גם בפעילויות אוף-ליין מסורתיות כמו שלטי חוצות, פעילויות קד"מ וכיו"ב. ושיהיה ברור: מדובר באתגר לא פשוט. הקצב הווירטואלי מהיר הרבה יותר מהקצב 'בעולם האמיתי', הטרמינולוגיה  אינה זהה, וכדי להצליח חייבים להתנהל בצורה נכונה ומסודרת.

אז לפני שמשלבים און-ליין ואוף-ליין, הנה שלושה דגשים שחשוב להביא בחשבון:

  • שפה אחידה – חשוב לוודא שגם באינטרנט וגם ברחוב הלקוח שלכם ידע כי הוא נמצא בטריטוריה שלכם. זה נשמע אולי מובן מאליו, אך עסקים רבים אינם מבינים את חשיבות העניין ואינם מקפידים על דיאלוג בין האחראי לחוויית המשתמש באתר לדיילי ההסברה המסתובבים בשטח. חיבור הרמוני בין הממדים הוויזואליים, הרעיוניים והקונספטואליים יסייע ללקוח להזדהות עם העסק ועם מוצריו ולהתנהל בקלות בין הפלטפורמות.
  • המעגל השיווקי – יש לייצר קישורים קלים לזיהוי ונוחים לשימוש בין הפעילות האינטרנטית לפעילות המסורתית. יש אירוע מתוכנן? עליו להיות מוזכר באתר, באפליקציה או בדף הפייסבוק, וכמובן יש לספק את כל המידע הרלוונטי (שעות פעילות, דרכי הגעה וכיו"ב). בשטח עצמו חשוב להניח כרטיסי ביקור עם QR Code, הפניה לחנות הווירטואלית או קישור לדפי המידע הרלוונטיים. קודים נסרקים, מבצעי רשת אטרקטיביים, הזמנות לאירועים ושלל רעיונות נוספים יכולים לשלהב את דמיון הלקוחות ולהזכיר להם שחוויה המתחילה בנקודה מסוימת יכולה להימשך גם בנקודה אחרת.
  • לשמור על קצב אחיד - הקפדה על קשר הדוק בין שני העולמות חייבת להביא בחשבון שכל שינוי קונספט חייב להשתקף בכל הערוצים. קל להביא במשאית סדרה חדשה של נעליים ולסדר אותן על המדפים - אך במקביל יש לדאוג לצלם שיצלם אותן ולמנהל אתר שיעלה את התמונות לרשת ויקדם אותן בקמפיין דיגיטלי. אם עדכון האתר דורש זמן, לפעמים אף כדאי להמתין עם המשאית כדי לא לפגוע בתחושת הביטחון של הלקוחות ולהימנע מתסכול אפשרי.

ואיך זה נראה הלכה למעשה? ניקח לדוגמה רשת מסעדות. האתר ודף הפייסבוק צריכים מן הסתם להתכתב ביניהם מבחינה עיצובית – אך לא רק ביניהם. הם אמורים לשקף את חלל המסעדות עצמן, כדי שגולש שייכנס לאתר ירגיש מיד כאילו הוא יושב באחת המסעדות. יש Happy Hour במסעדה? יש 'לצעוק' זאת בפייסבוק. השף חנך מנה חדשה? הופ, לאינסטגרם. יש תחרות בין הגולשים בפייסבוק? הפרס יחולק באחת המסעדות (אפשר לעשות מזה אירוע בפני עצמו) ותמונת הזוכים תועלה לאתר. יוצאים במבצע קידום מכירות ודיילים מחלקים טעימות בחוף הים? זו הזדמנות מצוינת לשכנע כמה מהטועמים לעשות לייק. בקיצור: מחברים את המציאות למסך הקטן.

ואגב, שלא יהיה ספק: גם חנות מכולת שכונתית יכולה (בתכנון נכון) לשלב בין האון-ליין לאוף-ליין ולהרחיב את פעילויות השיווק שלה, את קהלי היעד שלה – וכתוצאה מכך גם את ההכנסות שלה.

תגובות