אופטימיות קוסמית - על אופטימיזציה של קהל היעד

אחת המטרות השיווקיות של כל עסק היא למצוא את הדרך להגיע לקהל לקוחותיו בצורה הקצרה ביותר, המהירה ביותר ותוך דיוק מרבי. בימי טרום עידן האינטרנט המשימה הזו הייתה לא פשוטה: הפרסום נעשה בצורה רחבה, חוצת מדיות וקהלים, והיכולת להגיע לקהל מטרה מפולח וספציפי הייתה מוגבלת מאוד. כיום, עם האפשרויות הרבות שמציע האינטרנט והיכולת לאפיין את התנהגות הגולשים ולנתח את הצרכים שלהם, הפכה יצירת הקשר הישיר עם הלקוח לעניין שבשגרה.

אחת הדרכים הטובות לעשות זאת, להגיע ללקוחות הפוטנציאליים של העסק, היא להשקיע בקידום אתר האינטרנט ולהביאו למקום גבוה במנוע החיפוש של גוגל - ובקיצור פעילות SEO (Search Engine Optimization).

אך בשנים האחרונות נשמעים קולות שונים בקרב קהילת מקדמי האתרים ברחבי העולם, קולות הטוענים כי זמנו של ה-SEO עבר וכי החל עידן אחר, עידן שבו שולט מלך חדש – ה-OAO. אז מה זה OAO ובמה הוא שונה מ-SEO?

המשמעות של OAO, Online Audience Optimization, היא יצירת קשר עמוק יותר עם קהל הלקוחות הקיים באתר וניתוח ההעדפות והצרכים המיוחדים שלו. אפשר לומר כי ה-OAO מתמקד ביצירת מערכת יחסים ארוכת טווח עם קהל הלקוחות הקיים, בעוד שה-SEO מעוניין להגביר את תנועת הגולשים החדשים ולגרום למנוע החיפוש לזהות את האתר כפעיל ושוקק חיים. במילים אחרות, ה-OAO מסיט את הזרקור מהאתר אל הגולשים עצמם, אל האנשים מאחורי הנתונים.

ה-OAO הוא למעשה יישום מודרני של האמרה הידועה "עסקים לא עושים עם עסקים, עסקים עושים עם אנשים". הרעיון העומד מאחורי זה הוא שככל שנמקד את האנרגיות שלנו בגולשים עצמם ובצרכים האמיתיים שלהם, נגדיל את הסיכויים שהם יהיו מעוניינים להגיע אלינו ולהתקדם אתנו. ואם נעשה זאת נכון, ממילא נשפר גם את יחס ההמרה שלנו.
יש מספר דרכים שבהן ניתן להביא את ה-OAO לידי ביטוי, לדוגמה:

תוכן איכותי אם אנו רוצים שהגולשים ישובו לאתר שלנו לביקורים נוספים, עלינו לדאוג לתוכן איכותי המכיל חידושים מתחום העיסוק שלנו ומציג דברים בצורה מרעננת ולא שגרתית. לצד הגדלת התנועה החוזרת של הגולשים, תוכן איכותי ישפיע גם על רמת המעורבות שלהם – ולמעשה יחזק את הקשר בין הגולשים למותג שלנו.

רשתות חברתיות החיבור לרשתות החברתיות הוא אחד מהנושאים החשובים ביותר ב-OAO. זו הדרך המרכזית שלנו לא רק לדבר אל הגולשים ולהעביר להם את המסרים השיווקיים שלנו, אלא גם לדבר עם הגולשים ולהבין מה הם רוצים וצריכים. מכיוון שהרשתות החברתיות, מעצם טבען, מעודדות מעורבות, הן מאפשרות לנו ללמוד את הגולשים ולפלח את ההעדפות שלהם בצורה מאוד מדויקת.

מילות מפתח – בניגוד ל-SEO, המגדיר (בין השאר) כללים מאוד טכניים כגון שימוש במילות מפתח בתדירות מסוימת, הרי שה-OAO שם הרבה פחות דגש על הופעה חוזרת של מילות המפתח ומתייחס יותר להקשר ולתוכן עצמו (תוכן איכותי, זוכרים?). שוב, הרעיון הוא להתחבר באמת לגולשים, ליצור אתם Bonding, ולא להתמקד בריצוי מנועי החיפוש.

אגב, גם שועלי SEO ותיקים מכירים בעובדה שהעולם הדיגיטלי הולך יותר ויותר לכיוון האנושי. סוד גלוי הוא שמנועי החיפוש 'חושבים' יותר ויותר כמו גולשים בשר ודם, ומי שיקפיד על פרסונליזציה וייתן לכל גולש את מה שהוא באמת צריך, יוכל לקדם את העסק. אז יאללה, הגיע הזמן להסתגל לשינוי - ולהתחיל לחשוב OAO...

תגובות