13 שניות להחליט-כל האמת על קורות החיים שלכם

כתבתם קורות חיים, פירטתם ניסיון תעסוקתי, הדגשתם כישורים חשובים, לחצתם Send – וכעת אתם מאמינים (ומקווים) שאנשי הגיוס קוראים את קורות החיים שלכם ומתרשמים.
גם אנשי הגיוס בטוחים שזה מה שהם עושים. מטבע הדברים הם מתייחסים לעבודתם ברצינות, ועל כן הם משקיעים בקריאת
קורות החיים שלכם... בעצם, כמה זמן הם באמת משקיעים בכך?  

אם תשאלו אותם, את אנשי הגיוס, הם יאמרו שהם משקיעים בין ארבע לחמש דקות לכל טופס. אבל האמת מפתיעה - וקצרה. הרבה יותר קצרה. מחקר שנערך בנושא מצביע על כך שהמעסיקים ואנשי הגיוס משקיעים כ-13 שניות (!) בממוצע לכל טופס. 13 שניות בלבד. המשמעות היא שתוך 13 שניות כבר מתקבלת ההחלטה אם לשים את הטופס שלכם בערימת ה-'אולי' או בסל הגריסה. אך השאלה החשובה היא לא כמה זמן מעיינים המעסיקים בקורות החיים שלכם, אלא על מה בדיוק הם מסתכלים בפרק זמן קצרצר זה.

הניסוי נערך על ידי מחלקת המחקר של חברת תבונה מקבוצת SQLINK. רותם רוגובסקי, סמנכ"ל ומנהל חטיבת הניו-מדיה בתבונה, מספר: "אנו משתמשים בקביעות במערכות ניטור ובקרה מתקדמות המסוגלות לזהות תנועות עיניים של גולשים, דוגמת Crazy Egg. כחלק מההיכרות עם המערכת החלטנו ליישם אותה במספר מצבים שונים – ואחד מהם היה בקריאת קורות חיים".

egg_small.jpg

 

מחלקת המחקר פנתה לרכזות הגיוס של קבוצת SQLINK ולמעסיקים נבחרים, ולמעשה שיתפה אותם בניסוי – בלי לספר להם שיש מערכת מתוחכמת הבוחנת אותם. המערכת עקבה אחר תנועות העיניים של המעסיקים ושל המגייסות, יצרה 'מפות חום' וקיבלה תמונת מצב מדויקת על מה הם מסתכלים בקורות החיים, ולא פחות חשוב – על מה לא.

מהמחקר עלה כי כ-80% מהזמן המושקע בקריאת קורות החיים מוקדש לקריאת תשעה נתונים בלבד, בסדר חשיבות יורד:

  •          שם המועמד
  •          תאריך לידה
  •          מצב משפחתי
  •          תפקיד נוכחי
  •          תפקיד קודם
  •          משך זמן בתפקיד הנוכחי
  •          משך זמן בתפקיד הקודם
  •          השכלה
  •          שירות צבאי

כן, הבנתם נכון: חלק נכבד מקורות החיים שלכם אינו נצפה כלל על ידי קוראי המסמך, ועל כן כדאי לכתוב את קורות החיים בהתאם ולהגדיר מחדש סדרי עדיפויות: את המידע החשוב ביותר, דוגמת התפקיד הנוכחי, הציגו בראש המסמך – ואילו משרות מן העבר הרחוק הורידו לתחתית.  

ומה לגבי תמונות?

יש הנוהגים לצרף תמונה לקורות החיים שלהם. מצד אחד, עבור משרות רבות צירוף תמונה איכותית יכול מאוד לעזור. מצד שני, המחקר הראה כי במרבית המקרים תמונה עלולה להסיט את תשומת לבם של הקוראים מנתונים חשובים שהיו יכולים לסייע בקבלת המשרה.

ממצא נוסף שעלה מהמחקר מתייחס לשימוש ב-bullets – רשימת הנקודות הקטנות היוצרות סעיפים. ה-bullets עוזרים לעין האנושית לקרוא בנוחות, ועל כן השתמשו בהם במשורה, להדגשת הפרטים החשובים בלבד. שימוש מוגזם ב-bullets בקורות החיים יוצר תחושה של עומס, מקשה על הקוראים להתמקד במידע הרלוונטי - ועלול לעלות לכם במשרה...


לסיכום,
כשמדובר בקורות החיים שלכם, קצר וקולע עדיף מארוך וצולע. אך לא מספיק לכתוב בקצרה – ודאו כי קורות החיים מכילים את כל המידע החשוב והקפידו להציג את הדברים בצורה ברורה ובהתאם לחשיבותם. זכרו: יש לכם 13 שניות בלבד ליצור את הרושם הדרוש.

תגובות