חוויה על פי חוק - חוויית משתמש בעידן של נגישות

UX, UI, חוויית משתמש - אלו הם רק חלק מהמונחים שחדרו לעולם הדיגיטל בעשור האחרון, מונחים המביאים עמם תורה שלמה: איך יוצרים לגולשים חוויה טובה, נעימה, כזו שתגרום להם להישאר באתר ולשוטט בין דפי התוכן שלו.

מה כוללת חוויית המשתמש?
כשמדברים על UX - חוויית משתמש (User Experience) - אנו מדברים על האופן שבו אדם חווה את המוצר הטכנולוגי שבו הוא משתמש. החוויה היא תוצאה של כמה היבטים, פרקטיים ורגשיים, כשאחד מהם הוא ה-UI – User Interface, הרמה הפונקציונלית של ממשק המשתמש.

ובמילים פשוטות - כשאדם גולש באתר האינטרנט שלנו, עלינו לשאול את עצמנו כמה שאלות חשובות: מה עובר עליו? מהי הדרך הכי נוחה עבורו לגלוש באתר? עד כמה קל לו להתמצא באתר? כיצד משפיעים עליו ההיבטים החזותיים של האתר? ובכלל, האם נעים לו לבקר באתר שלנו?
היום כבר ידוע: ככל שחוויית המשתמש חיובית יותר, כך הגולש יפיק יותר תועלת מהאתר, ולמעשה האתר יעמוד ביעדים שעבורם הוקם.

מומחי UI ו-UX מתכננים ומאפיינים אתרים על סמך מחקרים, ניסיון עשיר, הבנה של התנהגות הגולשים והרבה חשיבה מעמיקה. עליהם להיכנס לנעליו של קהל היעד, לדמיין את המשתמשים שלהם – ולחזות מראש מהם הצרכים והדפוסים שמנחים אותם.

חוויה על פי חוק
ההתייחסות בעולם הדיגיטל לכל נושא חוויית המשתמש היא כורח המציאות ולא רק 'Nice to have'. גולשים שיחושו, ולו במעט, תסכול וחוסר שביעות רצון מהאתר – כגון שהם לא מוצאים בקלות את כפתורי הניווט או שהגלישה מייגעת אותם – יבחרו בדרך הקלה: לנטוש.
וכשגולש נוטש, המשמעות היא אחת: האתר החמיץ את מטרתו.

כשמבינים זאת, קל יותר להבין את חוק נגישות אתרים.
החוק מחייב כל אתר במדינת ישראל המציע שירות או מידע לציבור לעמוד בשורה של דרישות כדי להיות נגיש לציבור בעלי המוגבלויות. לכאורה נראה כי מדובר בחוק שמיטיב עם ציבור בעלי המוגבלויות אך עלול להקשות על בעלי העסקים – אך כשמסתכלים עליו בעיניים של 'חוויית משתמש', קל יותר לראות את התועלת שהוא מביא עמו לבעלי האתרים:

בחברה שבה 25% מהאוכלוסייה הבוגרת הם בעלי מוגבלויות - קרי כמיליון צרכנים העשויים לחוות קושי בנגישות טכנולוגית - החוק החדש מאפשר חוויית גלישה חיובית. הנגשת האתר משמעה קשת רחבה של פעולות הצפויות להפוך את האתר למקום שיותר נעים ויותר כיף לשוטט בו, ובמילים אחרות: מיליון צרכנים שעשויים לעבור מתחושת תסכול לתחושת הנאה.

בקיצור - חוק הנגישות, לצד הערך החברתי שלו, תורם לשיפור יכולות האתר, יוצר חוויית גלישה חיובית בקרב גולשים חדשים, מגדיל את נתח השוק - ויוצר כלי שיווקי שעד כה היה נסתר מעיני צרכנים רבים.

תגובות